Чому Україна стикається з багатьма проблемами під час залучення винищувачів F-16 до бою

Після місяців інтенсивного лобіювання український президент Володимир Зеленський бурхливо відгукується про майбутню передачу голландських, норвезьких і датських винищувачів F-16 українським ВПС.
Багато в чому F-16 американського виробництва є ідеальною платформою для українців. Він багатоцільовий: він може прикривати війська з повітря, атакувати наземні цілі, бити ворожі літаки та перехоплювати ракети. І це доступно: європейські військово-повітряні сили мають багато F-16 і поступово їх звільняють. Є готова поставка запчастин; і F-16 може працювати з різними системами озброєння.
Потреба критична: російська перевага в повітрі, особливо на південному фронті, загальмувала хід українського контрнаступу та завдала значних втрат українським підрозділам. При належному озброєнні F-16 могли стримувати російські винищувачі-бомбардувальники від наближення до поля бою.

Винищувач F-16, що належить ВПС Нідерландів.Пірошка ван де Воу / Reuters
Але те, коли F-16 почнуть виконувати бойові завдання, залежить від багатьох змінних – програм навчання, які тільки зараз починаються, створення допоміжної інфраструктури, типу розгорнутої зброї. Існує делікатний баланс між нагальною потребою перевести F-16 в українські кольори та ретельною підготовкою, необхідною для максимального використання літака.
Крім того, виникає питання, скільки F-16 мали б значення на полі бою. Данія, Нідерланди та Норвегія зобов’язалися надати Україні понад 60 реактивних літаків, але деякі з них будуть використовуватися для навчання, а також буде цикл технічного обслуговування.
Речник ВПС України полковник Юрій Ігнат вважає, що дві ескадрильї, по 12 літаків у кожній, почнуть змінювати ситуацію.
Відгук про оголошення

Президент України Володимир Зеленський і прем’єр-міністр Данії Метте Фредеріксен на фото сидять у F-16.Мадс Клаус Расмуссен/Ritzau Scanpix/Reuters
Але F-16 ніколи не протистояв російській ППО в реальному світі. Дуже важливо створити для нього найкращу роль.
«Ідея про те, щоб F-16 літали над лінією фронту та виходили з глухого кута, просто нежиттєздатна — це просто надто небезпечно», — сказав Марк Канчіан, старший радник Центру стратегічних і міжнародних досліджень. «Російська ППО дуже потужна».
Швидке навчання
Розпочинаються програми підготовки перших партій українських пілотів – у Данії, Румунії та США. (Греція також запропонувала навчати пілотів.) Для пілотів, які не мають досвіду польотів на західних бойових літаках, це займе більше часу, ніж три-чотири місяці, запропоновані в деяких країнах.
По-перше, існує велика різниця між базовою підготовкою (зліт, політ, посадка) та роботою в бойовому режимі як один із групи літаків у зоні дії добре закріпленої російської ППО.
Один пілот F-16 розповів військовому онлайн-виданню «War Zone», що літак інтуїтивно зрозумілий. «Вмикаєш, натискаєш на газ, їдеш і летиш».
«Але щоб навчитися з ним боротися, навчитися використовувати ракети, нам знадобиться приблизно півроку», — визнав Ігнат.

F-16 на фото в Нідерландах.Пірошка ван де Воу / Reuters
Міністр оборони України Олексій Резніков заявив, що «шість-сім місяців – це той мінімальний термін, на який варто серйозно звернути увагу».
Навіть цей графік амбітний. Західним пілотам, які випускаються з інших літаків, потрібно приблизно дев’ять місяців, щоб отримати повну кваліфікацію – і це не включає навчання для конкретних бойових сценаріїв. Крім того, компонування кабіни F-16 значно відрізняється від МіГ-29 – реактивного літака радянських часів, яким зазвичай літають українські льотчики.
До того ж, пілотам потрібно знати англійську мову. Ігнат каже, що близько 30 українських пілотів ВПС володіють достатньою англійською, що є абсолютним мінімумом, необхідним для того, щоб витримати дві ескадрильї.
Буде додаткове завдання навчитися керувати західною зброєю, такою як удосконалені ракети повітря-повітря середньої дальності (AMRAAM), здатні знищувати російські бойові літаки на відстані. З іншого боку, українські пілоти швидко адаптувалися до використання західних високошвидкісних протирадіаційних ракет (HARM) на своїх МіГ-29.
За словами Канчіана з CSIS, «проблема полягає в тому, що вони повинні перейти на літак, який має купу систем, яких вони раніше не бачили, плюс є цілий підхід до повітряної війни, який використовують США та НАТО, який Радянський Союз використовує. не.»
Важке обслуговування
Незважаючи на свою ефективність, F-16 вимагає набагато більше обслуговування, ніж середній винищувач радянських часів, і це було б для українців таким же складним завданням, як літати на платформі.
Кансіан сказав CNN, що F-16 потребують 16 годин технічного обслуговування на годину польоту. При вартості майже 27 000 доларів за годину польоту літати також дорого.
«У F-16 є десятки тисяч деталей, — сказав Канчіан, — і цей конвеєр має йти в Україну, тому коли літак приземляється, і ви зарулюєте його в ангар, і вам потрібно піти щось полагодити, частина під рукою».

F-16 ВПС Нідерландів.Пірошка ван де Воу / Reuters
Минулорічний звіт Головного бухгалтерського управління США назвав F-16 одним із найскладніших в обслуговуванні літаків ВПС США: він не досягав цілей своєї місії протягом жодного з попередніх 10 років.
Американські офіційні особи були обережні як щодо впливу, який F-16 матимуть на Україну, так і щодо масштабів навчання.
Генерал Джеймс Б. Хекер, командувач ВПС США в Європі, каже, що літак буде в Україні не раніше наступного року. Але він сказав у розмові зі ЗМІ цього місяця, що «це не буде срібною кулею, [що] раптом вони почнуть збивати SA-21 [російські ракети земля-повітря], тому що вони мають F-16».
Гекер сказав, що реальні навички роботи з достатньою кількістю літаків «можуть бути через чотири-п’ять років».
Міністр ВПС США Френк Кендалл повторив цю оцінку, сказавши, що F-16 «дасть українцям додаткові можливості, яких вони зараз не мають. Але це не кардинально змінить ситуацію».
Мотивована сила
Українці вбачають одну з головних переваг F-16 у його потенціалі для стримування найпотужнішого бойового літака Росії Су-35, доставка якого керованими бомбами завдала шкоди українським сухопутним силам.
Командувач ВПС України Микола Олещук заявив минулого тижня, що успіх проти Су-35 змусить росіян вивести його за межі радіусу дії, що дозволить контрнаступу набрати швидкість.
Українці, звичайно, наполегливо дивували західних військових своєю майстерністю володіння далекобійною артилерією, системами протиповітряної оборони та танками, наданими країнами НАТО.
Нещодавно Кендалл сказав: «Не думаю, що я коли-небудь бачив більш мотивованих людей, які б хотіли взяти участь у боротьбі та змінити ситуацію».
Але мотивація повинна поширюватися не лише на пілотів, а й на довгий хвіст інженерів і техніків.
Адміністрація Байдена була надзвичайно обережною, щоб не залучати американських військовослужбовців або підрядників до військових дій в Україні, тому малоймовірно, що американські техніки будуть на місці.
Натомість система обслуговування телеконференцій, яка допомогла українцям виправити стільки їхніх західних систем, стане критично важливою ланкою.
Військово-повітряні сили України давно працюють над покращенням та захистом аеродромів для розміщення F-16.
Росіяни без особливої радості зробили пріоритетом націлювання на ЗРК «Пейтріот». Винищувачі F-16 представляли б набагато більш спокусливу — і цінну — ціль через атаки крилатими ракетами по аеродромах і ракетами «земля-повітря» та іншою зброєю в повітрі.
Якщо росіяни досягнуть певного успіху, сказав Канчіан, українці та їхні союзники побачать поганий наратив.
Люди розуміють, що ви втрачаєте обладнання, але якщо ви втрачаєте його дуже швидко, дуже помітно, тоді люди впадають у відчай», — сказав Канчіан.
Останньою публічно визнаною втратою F-16 у бою був ізраїльський літак, збитий сирійськими ППО (наданими Росією) у лютому 2018 року.
Українські пілоти, які керуватимуть незнайомим літаком у більш захищеному повітряному просторі, зіткнуться з набагато більшою загрозою з боку більш досконалих російських засобів протиповітряної оборони, включаючи С-400, новітню та найпотужнішу російську зенітно-ракетну систему.
Зрештою, таку цінну техніку не можна поспішати вводити в бій. Навіть якщо перші F-16 виконають свої перші бойові завдання наступної весни, на той час на землі може багато чого змінитися.
Сорока Аліна
Закінчила факультет журналістики Львівського державного університету імені Івана Франка. Почала працювати в газетах на Прикарпатті, потім - у Львові. Згодом доєдналась до команди Svoboda.ua.