Понедельник, 15 июля, 2024
За границей
28.09.2023

Верховний суд Ізраїлю визначить долю Нетаньяху


Верховний суд Ізраїлю розпочав розгляд петицій проти нового закону, який ускладнює визнання прем’єр-міністра невідповідним займаній посаді .

Одинадцять із 15 суддів Верховного суду слухали аргументи у четвер. Протягом двох місяців суд мав заслухати аргументи у трьох справах, які оскаржують закони, прийняті урядом Біньяміна Нетаньяху цього року.

Проте петиція в четвер найбільше торкається Нетаньяху особисто.

У законі зазначено, що лише сам прем’єр-міністр або кабінет міністрів більшістю у дві третини голосів можуть визнати лідера непридатним, і лише «через фізичну або розумову недієздатність». Після цього голосування за кабінет міністрів має бути ратифіковано більшістю у дві третини парламенту, відомого як Кнесет. Поправка є зміною до одного з Основних законів Ізраїлю, що є найближчим до конституції країни.

Поправка була прийнята перед тим, як розпочався закон про пакет капітальних реформ у судовій системі, який просував правий уряд Нетаньяху, який розколов країну та спричинив місяці протестів тих, хто стверджує, що це підриває демократію Ізраїлю та послаблює його судову систему.

Автори петиції на слуханнях у четвер стверджують, що поправка була прийнята виключно на користь Нетаньяху – він стикається з триваючим судовим процесом у корупції , що робить це «зловживанням установчою владою». Це одна з підстав, на якій Верховний суд теоретично може скасувати поправки до Основного закону. Однак суд жодного разу не скасував Основний закон чи поправку до нього.

Їктхак Берт, юрист, який виступає від імені Кнесету, визнав у четвер у Верховному суді, що закон, про який йде мова, приніс користь особисто прем’єр-міністру, але наполягав на тому, що законодавча влада має повноваження прийняти його, оскільки має демократичний мандат і що суд не повинен скасовувати його. Він визнав, що закон має недоліки, але вони не досягли такого рівня, щоб його скасовувати.

Голова Верховного суду Естер Хают заявила в четвер, що суд не обговорював скасування закону, а відклав його застосування.

Раніше цього місяця Верховний суд заслухав аргументи щодо іншого закону, ухваленого в липні, який позбавив його права зупиняти дії уряду. Це також були зміни до Основного закону. (Третя петиція стосується міністра юстиції Ярова Левіна, який відмовився скликати комісію, яка обирає суддів, через суперечку щодо її складу.)

Амір Фукс, старший науковий співробітник Центру демократичних цінностей та інститутів Ізраїльського інституту демократії, сказав CNN, що ніколи раніше у Верховному суді не було «так багато викликів» щодо поправок до Основних законів.

«(У нас) ніколи не було так багато слухань у суді так близько одне до одного. Це унікальна та безпрецедентна конституційна криза», – сказав Фукс.

Який закон змінили?

Поки цей закон не було змінено, не існувало письмового законодавства, яке б вказувало, як прем’єр-міністра можна було усунути з посади через те, що він «непридатний» для виконання своїх обов’язків, хоча Фукс сказав, що був певний прецедент із прецедентним правом, який вказував, що генеральний прокурор може прийняти таке рішення.

«Я справді вважаю, що раніше ми мали помилкову домовленість. Це було надто розпливчасто. Це вимагало поправки», – сказав Фукс. «Але цілком очевидно, що мотив цього закону був цілком особистим».

Це тому, що були петиції про визнання Нетаньяху непридатним до виконання своїх обов’язків через триваючий судовий процес щодо корупції. Він перший чинний прем’єр-міністр Ізраїлю, який постає перед судом як обвинувачений за звинуваченнями в шахрайстві, зловживанні довірою та хабарництві. Він заперечує свою провину.

У рамках угоди з судом щодо продовження роботи на посаді прем’єр-міністра, незважаючи на триваючий суд, Нетаньяху у 2020 році погодився на декларацію про конфлікт інтересів.

Тоді генеральний прокурор визначив, що ця декларація означає, що Нетаньяху не може бути залучений до розробки політики, яка впливає на судову систему, як-от судова реформа. Опоненти Нетаньяху стверджували, що деякі аспекти капітального ремонту можуть значно полегшити йому вихід із судового процесу щодо корупції.

Раніше цього року, коли міністр юстиції Левін оголосив про плани уряду щодо реформування судової системи, Нетаньяху сказав, що його руки зв’язані, і він не може брати участь через декларацію про конфлікт інтересів.

Але в березні, через кілька годин після ухвалення поправки, яка ускладнює визнання прем’єр-міністра непридатним для виконання своїх обов’язків, Нетаньяху оголосив, що бере участь.

«До сьогодні в мене були зв’язані руки», – сказав тоді прем’єр. «Ми дійшли до абсурдної ситуації, коли якби я втрутився (у законодавство про капітальний ремонт судової системи), як того вимагала моя робота, мене б визнали непридатним до служби… Сьогодні ввечері я повідомляю вам: досить. Я буду залучений».

Що відбувається на слуханні?

По цій справі вже відбулося підготовче засідання у складі трьох суддів. У четвер аргументи були заслухані знову, цього разу перед 11 із 15 суддів Верховного суду.

Зазвичай генеральний прокурор висував справу уряду на слуханнях у Верховному суді, але AG Gali Bahrav-Miara цього не робило. Вона погоджується з авторами петиції, що поправка не має залишатися в силі, як вона зробила на початку цього місяця під час слухань щодо закону про «розумність».

Судді можуть скасувати поправку, заявивши, що парламент здійснив «зловживання установчою владою», сказав Фукс. Це було б для прийняття законодавства не для загальних цілей, а для політичних цілей, щоб принести користь конкретній особі: Нетаньяху.

Фукс зазначив, що терміни прийняття законопроекту – піднятий і ухвалений лише за кілька тижнів – і офіційні коментарі, зроблені під час обговорення законопроекту в парламенті, ясно дали зрозуміти, що метою закону є захист Нетаньяху.

Верховний суд також міг би оголосити, що закон «зараз не діє» і набуде чинності лише після того, як наступний парламент прийме на себе повноваження. Це може бути виходом із непростої конституційної ситуації.

«Це знімає більшість проблем, тому що як тільки ви вирішите, що він активний лише наступного Кнесету, це означає, що це не вирішить жодних особистих проблем для Нетаньяху, і це дає Кнесету час переглянути домовленості», – сказав Фукс.

Рішення суду має бути ухвалено не пізніше 12 січня 2024 року у зв’язку з відставкою суддів, які розглядають справу.

Які інші виклики судовій реформі ізраїльського уряду є слуханнями у Верховному суді?

До того часу суд також має прийняти рішення щодо петиції проти закону, який позбавив суду права визнавати дії уряду «необґрунтованими». Це вважається набагато більшим викликом, і вперше всі 15 нинішніх суддів Верховного суду взялися за справу. Очікується, що розгляд цієї петиції триватиме довше, ніж розгляд у четвер.

Крім того, Верховний суд має розглянути скаргу міністра юстиції на затримку скликання комітету для відбору нових суддів Верховного суду. Уряд Нетаньяху хоче змінити формулювання того, як обираються судді в Ізраїлі, щоб надати політикам більше впливу.

Комітет мав зібратися минулого тижня, але Левін переніс засідання.

«Це дуже важливо, незважаючи на те, що це [] адміністративне питання, а не петиція проти основного закону», – сказав Фукс щодо виклику, оскільки Левін може бути зобов’язаний виконувати рішення суду щодо важливого елементу судової реформи.

Але справжня криза може настати після того, як Верховний суд винесе всі три рішення, сказав Фукс, якщо Нетаньяху та його уряд вирішать ігнорувати їх. Незважаючи на неодноразові запитання від CNN, зокрема, він ще не зобов’язався стежити за ними.

«Це в руках уряду, тому що вони можуть прийняти це рішення. Навіть якщо (Нетаньягу) уникає питання про те, чи буде він виконувати рішення, це не означає, що він не буде», – сказав Фукс.



Коломієць Ганна

Випускниця Інституту журналістики КНУ ім. Т.Шевченка. До 2022 року працювала редакторкою стрічки новин в міжнародному інформаційному агентстві. Спеціалізується на висвітленні подій суспільно-політичної тематики, а також новинах міжнародної політики. В команді Svoboda.ua з січня 2023 року.