Українська асоціація лобістів та GR-спеціалістів: як війна змінює правила лобізму в Україні
У медіацентрі «СтопКор» відбувся круглий стіл «Дорога діалогу – бізнес», організований Українською асоціацією лобістів та GR спеціалістів. Мета заходу — створення платформи для відкритого діалогу між державними структурами, підприємцями та громадськістю у нових соціально-економічних реаліях.
Зустріч відкрили організатори, які наголосили, що сьогодні, коли країна переживає затяжну кризу, бізнес і влада мають спільно формувати ефективні механізми взаємодії. Однією з ключових тем стала трансформація GR-стратегій у воєнний період — як бізнес може адаптувати свої комунікації до швидкозмінних умов і водночас зберігати ефективність.
Серед спікерів — Орест Шевчук (голова Української асоціації лобістів та GR-спеціалістів), Роман Бочкала (журналіст, волонтер, співзасновник ВГО «Стоп корупції»), Ігор Бондарчук (голова правління ВГО «Стоп корупції»), Катерина Одарченко (голова Інституту демократії та розвитку «PolitA», політична консультантка), Кенделл Коффі (колишній федеральний прокурор США по Південному округу штату Флорида), Дуві Хоніг (голова Orthodox Jewish Chamber of Commerce), Джейсон Шелтон (представник адміністрації Байдена-Гарріс, колишній регіональний адміністратор GSA), Юрій Камельчук (народний депутат України), Юрій Одарченко (народний депутат V–VIII скликань) та Сергій Колісник (голова київського офісу Lobby Club, керуючий партнер АО LES та АО «ЕкоБезпека»). Модерував захід економічний експерт Юрій Гаврилечко.

Орест Шевчук та Юрій Одарченко
До дискусії онлайн долучилися Катерина Одарченко, Джейсон Шелтон, Дуві Хоніг та Кенделл Коффі, які поділилися американським досвідом побудови GR-політики, важливістю прозорості у взаємодії з владою та практичними інструментами лобізму у демократичних державах.
Катерина Одарченко, яка нині працює у Вашингтоні, наголосила, що ухвалення закону про лобізм в Україні у 2024 році стало важливим кроком до легалізації GR-сфери та підвищення довіри з боку міжнародних партнерів.
«Ми живемо в час, коли боротьба за бюджет триває не лише в Україні, а й у всьому світі. Саме тому ефективна комунікація між бізнесом і державою сьогодні має ключове значення. Українська асоціація GR-спеціалістів та лобістів уже понад 12 років розвиває вектор прозорого діалогу між владою і бізнесом», — зазначила вона.

Одарченко також нагадала, що компанія SIC Group USA, яку вона очолює, стала однією з перших офіційно зареєстрованих у державному Реєстрі лобістів. Компанія працює у трьох ключових напрямах — виборчі кампанії, Government Relations та медіакомунікації, — і є піонером впровадження західних стандартів GR в Україні.
«Ми — перші, хто почав працювати за стандартами прозорого лобізму. Відкриті зустрічі, аналітичні звіти, комунікація з владою — це механізми, які формують довіру й репутацію», — підкреслила Одарченко
Народний депутат V–VIII скликань Юрій Одарченко нагадав, що ще у попередньому складі парламенту він був серед авторів першої версії законопроєкту про лобіювання, поданого за ініціативою асоціації лобістів.
«Тоді слово “лобізм” сприймалося як щось небезпечне чи непопулярне, але ми розуміли: без створення конкурентного середовища, де бізнес може відкрито відстоювати свої права, Україна не розвиватиметься. Сьогодні ухвалення закону — це великий крок уперед, що дає шанс перевести взаємодію між політикою та бізнесом у цивілізоване русло», — зазначив політик.

Юрій Одарченко
Він також підкреслив, що ефективне лобіювання потребує участі професійних асоціацій, які мають об’єднувати інтереси галузей і працювати з фахівцями у сфері GR.
Під час обговорення українського законодавства про лобіювання Сергій Колісник звернув увагу на проблеми сприйняття лобізму в умовах воєнного стану:
«Багато хто плутає сам предмет лобіювання і не може відрізнити законний вплив від корупційних дій. В умовах війни, коли виборчий процес фактично призупинено, відсутня політична відповідальність за підтримку чи відхилення суспільно важливих законопроєктів. Тому важливо розвивати професійні асоціації, які можуть консолідувати галузі та виступати повноцінними клієнтами у процесі лобіювання — так, як це працює у США».

Ігор Бондарчук (зліва) та Сергій Колісник
Колісник підкреслив, що ефективний лобізм — це колективна, інституційна робота, а не індивідуальні ініціативи:
У межах круглого столу відбулися дві панельні дискусії, під час яких учасники обговорили поточний стан ринку GR в Україні, ефективність різних моделей взаємодії між владою та бізнесом, виклики для підприємців у воєнний час, а також практичні кейси країн ЄС і США.
Окремо було представлено ініціативу Міжнародної асоціації лобістів IGAPA щодо проведення Міжнародного форуму GR-спеціалістів 2026 у Вашингтоні.
Наприкінці заходу Катерина Одарченко подякувала медіа, партнерам та Центру «СтопКорупції» за підтримку й закликала українських експертів долучатися до міжнародного обміну досвідом у сфері лобізму.
Петренко Ігор
Автор аналітичних статей та інтерв'ю про українську політику і культуру. Активний учасник Революції Гідності. Цікавиться новинною журналістикою та геополітикою. Зі Svoboda.ua з початку заснування.
