Йосиф Зісельс: про цивілізаційну ідентичність українського соціуму
Йосиф Зісельс
Україна переживає процес модернізації на перетині цивілізаційних ідентичностей. Спробуємо порівняти ці дві системи цінностей
Україна, з огляду на геополітичний стан, територіальний устрій та історичний шлях, віддавна існувала між впливами двох потужних центрів (типів) колективної цивілізаційної ідентичності, умовно «європейським» та — «євразійським». В результаті колективна цивілізаційна ідентичність українського народу виявилася їхньою сумішшю.
Конфлікт «Майдану з Антимайданом» мав різні проекції — етнічну, конфесійну, мовну, територіальну, історичну, геополітичну, ціннісну, проте не вичерпувався жодною з них. Отже, він є прикладом конфлікту цивілізаційного — між європейською та євразійською цивілізаціями. Майдан показав, якою може бути Україна за умови еволюційного продовження трансформації колективної ідентичності.
Україна переживає процес модернізації на перетині цивілізаційних ідентичностей. Спробуємо порівняти ці моделі цивілізаційної ідентичності — двох систем цінностей.
Фото: За даними автора
Основною причиною нашого типу цивілізаційного конфлікту є намагання імперії силовим шляхом вплинути на цивілізаційну ідентичність колишньої колонії, народ якої еволюційно продовжує змінювати свою ідентичність. Прагнення народу до збереження та захисту набутою еволюційним шляхом цивілізаційної ідентичності проявляє накопичення, концентрацію та вибух величезної енергії, що часто приводить до пасіонарних революцій, а відтак до остаточного розриву з імперією.
Завдання влади та громадянського суспільства — вірно розуміти вектор трансформації
Важливе питання — чи можуть мирно співіснувати дві різні цивілізаційні ідентичності? Ми знаємо, що мільйони українців живуть в західному світі, де з частково східною ідентичністю вписалися в західну, еволюційно змінившись. Але змінити ідентичність цілого народу таким шляхом не так просто, навіть «зануренням» в європейську ідентичність, він чинить опір значно потужніше.
Нічого детермінованого у цивілізаційному конфлікті немає, але колективну ідентичність не можна не враховувати. Отже, умовами мирного співіснування різних цивілізаційних ідентичностей (в нашому разі — європейської та євразійської) є невтручання у внутрішні механізми одне одного. Необхідно не вдаватися до силових методів впливу на носіїв іншої ідентичності, а намагатися зрозуміти, прийняти та виховувати толерантне ставлення до інших, одночасно покращуючи умови еволюційної зміни ідентичності і цієї групи, зокрема, населення Сходу України.
Читайте також:
Євген Бистрицький
Ідентичність — це час, якого у нас обмаль
40 років дослідження цінностей Рональда Інгельгарта майже в ста країнах і особливо їх графічне відображення добре ілюструють еволюційні трансформації ідентичностей і демонструють умовну (непряму) лінію, яка розділяє світ на демократичну та авторитарну частини.
Для того, щоб спрогнозувати бачення майбутньої Україні з урахуванням процесів зміни колективної ідентичності, слід пошукати в Європі, бажано у Східній, приклади, які по групі цивілізаційних маркерів вказують нам шлях України. На моє переконання — це велика за розміром та населенням Болгарія, «цивілізаційна матриця» якої характеризується важливими маркерами: слов’янська, православна, постколоніальна та посткомуністична країна, яка навіть перебуваючи у складі об’єднаної Європи не може позбутись складних проблем, похідних від минулого формату цивілізаційної ідентичності.
Завдання влади та громадянського суспільства — вірно розуміти вектор трансформації цивілізаційної ідентичності народу та побудувати сприятливі цьому обставини та механізми, що може дещо прискорити швидкість еволюційного процесу модернізації та скоротити її термін.
Мірошник В’ячеслав
Закінчив Київський національий університет культури і мистецтв. У журналістиці - з 2018 року. Працював спортивним оглядачем та займався публіцистикою. У послужному списку також робота на радіо і в друкованому журналі. Зі Svoboda.ua з 2020-го року.
